Liksom nämnt ovan så finns det olika möjligheter för AI i marknadsföring och allra främst inom sociala medier. Ochdet finns olika vägar att gå samt att kombinera:
1. Skapa AI-assisterad content/innehåll –
AI-verktyg studerar vilken typ av innehåll ett märke publicerar, hur målgruppen samarbetar med innehållet och föreslår vilken typ av innehåll du ska skapa och vilket innehåll som måste optimeras. Detta hjälper att bestämma köpvanor, användares vardagliga miljö och vad som exakt påverkar deras köpbeslut. Företag som olika nyhetsmedier som t.ex. The New York Times, Reuters, BBC, CBS använder redan AI för att generera innehåll.
2. Onlinenärvaro dygnet runt –
Att ständigt hantera sidorna på sociala medier är verkligen utmattande. Men med användning av AI-baserade chatbots kan varumärken inte bara hantera sin online-närvaro utan också svara på kundmeddelanden eller frågor dygnet runt med skräddarsydda svar så mänskligt likt som möjligt.
Chatbots drivna av AI har förmågan att svara på öppna frågor. Dessa bots använder NLP (Natural Learning Processing) och ML (Machine Learning) för att hitta rätt svar. Intelligent samtalschattbots, kan också omedelbart hantera problem när de kommer.
3. Automatiskt budgivning –
Budgivning på Facebook, Twitter och LinkedIn är ett nummerspel. Med AI är dessa plattformar väl utrustade för att analysera formen och typen av innehåll för att anpassa budet i enlighet med vad som ger maximala resultat. Genom att implementera AI får företag i realtid, handlingsbara insikter i var deras marknadsföring läggs som presterar exceptionellt bra, vilket gör att de kan öka avkastningen eller ROI (Return of Investment) på marknadsföring och fokusera på de nyckelord som verkligen betyder nåt - utan att behöva anställa ytterligare mänskliga resurser.
4. Förbättrad målgruppsinriktning –
Målgruppen är den heliga gralen för betalda annonskampanjer på olika sociala medieplattformar. Eftersom alla aktiviteter lagras online kan marknadsförare utnyttja AI: s teknik för att samla all publikdata och förvandlas till meningsfulla publikinsikter som till exempel:
• Användandet av sociala medier
• Beteendet hos användaren
• Köpmönstret
Medan konstgjord intelligens i sociala medier alltmer kommer att förfinas, kommer det att ta lite tid att ersätta de mänskliga förbindelserna som krävs för att skapa ett starkt band mellan varumärken och kunder. AI-verktyg förbättras kontinuerligt i strävan efter att framgångsrikt skapa dessa starka band med köpare men för tillfället är det fortfarande upp till marknadsförare på sociala medier att göra allt som är nödvändigt, för att organiskt nå ut till användarna och skapa konverteringar och lojalitet genom personligt engagemang.